onsdag 31 mars 2010

Kvotering till kvinnors fördel är bra, kvotering till mäns fördel är diskriminering

I februari tvingades Lunds universitet att betala skadestånd till kvinnliga stundter, eftersom man kvoterat in manliga stundeter på kvinnornas bekostnad. Det sände ett tydligt budskap till alla att det svenska samhället absolut inte tolererar kvotering - då det gynnar män.

Nu lovar S, V och Mp att införa kvotering av kvinnor till bolagsstyrelser om de vinner valet. Även Moderaterna blir allt mer positiva till att kvotera in kvinnor i bolagsstyrelser på mäns bekostnad. Detta sänder ett tydligt budskap till svenskarna att kvotering är mycket bra och viktigt - när det gynnar kvinnor.

Vi feminister har alltså vunnit igen! Särbehandling på grund av kön är könsdiskriminering, om det gynnar män, och jämställdhetsarbete, om det gynnar kvinnor! Helt rättvist.

3 kommentarer:

  1. Din logik haltar. Var ser du att kvotering är bra och viktigt i det du skriver?

    Om jag äger ett bolag så ska jag väl få bestämma själv om jag bara vill ha kvinnor eller bara ha män i min styrelse, hur korkat det än må vara. Eller tycker du att du äger och bestämmer över mig?

    SvaraRadera
  2. Min logik haltar på fler sätt än så. Men logik är heller inget vi feminister bryr oss om. Vi strävar enbart efter att gynna kvinnor på mäns bekostnad. Och det måste du medge att vi lyckas bra med i Sverige!

    SvaraRadera
  3. Det är extreminister av ditt slag som förstör samhället.

    Jag är för jämställdhet vilket innebär att det ska vara lika bra för en man, som för en kvinna att leva i detta samhälle.

    Kvotering gynnar möjligtvis en del kvinnor men för att tänka på Sveriges framtid och utveckling bör de mest kompetenta alltid väljas.

    SvaraRadera